onafhankelijkheidsdag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van mirjaminparamaribo - WaarBenJij.nu onafhankelijkheidsdag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van mirjaminparamaribo - WaarBenJij.nu

onafhankelijkheidsdag

Door: webmaster

29 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

De afgelopen week was een gebroken week aangezien het dinsdag onafhankelijkheidsdag was waardoor we heerlijk vrij waren. Maandag was echter een heldag aangezien we 10 opnames hadden en er heel veel geregeld moest worden waardoor we pas om kwart over negen klaar waren. Inmiddels dus volleybal gemist en totaal uitgeput, hadden we bedacht dat we maar even bij sarina's gingen eten, een javaans eethuis met naar zeggen een geweldige rijsttafel voor weinig en in de buurt van het ziekenhuis. Daar uitgehongerd aangekomen bleek het afgeladen vol want iedereen had bedacht daar die avond te gaan eten.... Een ander tentje er tegenover was dicht dus we zijn een heel stuk de straat terug gelopen waar een krabrestaurant zat. Aangezien we trek hadden kon het ons niets schelen toen de eigenaar zei dat we niets te kiezen hadden en alleen maar krab konden krijgen. Wel konden we kiezen tussen masala, knoflook of gemberkrab. Lindy-Anne nam masala, ik knoflook, waarna karin van de eigenaar gember moest nemen (dan konden we namelijk leuk delen en alles proeven). Karin wilde eigenlijk eerst weten of het stemgember of verse was, maar ze mocht er niets over zeggen, Nederlanders wisten namelijk niets over eten, alleen over bloemkool, waarna de ober wegliep en ze gember kreeg...
Even later werden er schorten, snijplanken en hamers gebracht en een beetje beduust kregen we een schort omgebonden. Niets geen ingewikkelde stopnaalden of ander luxe bestek, maar gewoon hameren dan kom je vanzelf bij het vlees! Eerlijk gezegt was het heerlijk om de frustraties van die dag op de krabben te botvieren en hoewel we later met de stukken krab in ons haar weggingen was het erg gezellig! (de gember was trouwens de lekkerste haha).

Dinsdag was het onafhanklijkheidsdag die werd ingeluid met kanonsschoten. Scheen bijzonder hard te zijn, maar ik heb er niets van meegekregen...Wel vroeg opgestaan en aangezien Alma traditionele kleding had gebracht (iedereen zou hierin lopen die dag) mijn pangi (is een doek die als wikkelrok wordt gedragen) aangedaan en alma gebeld of ze mijn anisa (hoofddoek) wilde knopen. Haha volgens Karin leek ik op mamalou....'s ochtend waren er allemaal defilés van de landmacht van suriname, politie, maar ook van oa de nederlandse landmacht en korps mariniers. De dagen ervoor was het echt vreselijk in de stad aangezien er 94 militairen/mariniers net van training uit het binnenland waren gekomen. Ze hadden 4 weken geen alcohol of vrouwen (behalve 2 waarvan hoe stereotyp een de verpleegkundige was en de ander in het kombuis werkte.....) gezien en ze gedroegen zich als een stelletje bezopen, hitsige boeren (ze gingen in de discotheek moonen),Echt gek, want in amsterdam zouden 94 militairen denk ik niet zo opvallen, maar hier was de stad echt overspoelt... Het is dus echt een dorp en je komt steeds dezelfde mensen tegen. maar goed dinsdag dus eerst defilé en de de president kwam op het onafhankelijkheidsplein. dat is hier wel grappig, want er is een groot grasveld voor het paleis (het onafhankelijkheidsplein dus) waar alle activiteiten gehouden worden. na de optochten zijn we de palmentuin in gegaan waar allemaal kraampjes waren met eten, oorbellen/kettingen en pangi's, Heerlijk tussen de bomen een beetje struinen, zoals op koninginnedag.

kus

• 30 November 2008 - 20:00

Marieke:

Hey lieverd, wat lachen die krab, heb net ook je foto's gezien!! Superleuk! Waarom moeilijk don als het makkelijk kan, toch? ;-) En paars staat je goed ;-). Hier alles z'n gangetje, morgen begin ik aan keuze-co kinderpsychiatrie in Alkmaar, heb er veel zin in! Dag stoer vriendinnetje, pas goed op jezelf en blijf van die leuke verhalen schrijven! Dikke kus Mariek