Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van mirjaminparamaribo - WaarBenJij.nu Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van mirjaminparamaribo - WaarBenJij.nu

Bigi Pan

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

15 December 2008 | Suriname, Paramaribo

hallo allemaal,

Het is alweer meer dan twee weken geleden (ja, ja ik weet het de tussenpozen worden steeds langer...) jullie dachten vast dat er deze week niets meer zou komen, maar ik werk sinds vandaag bij de RGD (regionale gezondheids dienst) en dat kun je vergelijken met een huisartsenpraktijk. Het enige verschil is dat hier alle mensen die niet verzekerd zijn worden geholpen en het daarbij gelijk een consultatiebureau en een verloskundige praktijk is dus er worden ook zwngerschapscontroles en bevallingen gedaan. Het systeem is zo ingedeeld dat mensen zich tussen 7 en 9 kunnen aanmelden en dat de artsen ip tot 12 uur aanwezig zijn, wat voor mij betekent dat ik dan ook klaar ben. De duur van het werk is echter afhankelijk van het patientenaanbod en kan het dus ook voorkomen dat je “pas”om 2 uur 's middags klaar bent.... Het is in ieder geval na mijn eerste dag al bijkomen van de afgelopen 8 weken waarin ik bijna nooit voor 7 uur klaar was en dus vaak 9 a 10 uur per dag werkte. maar goed er is in die tijd een heleboel gebeurt en daarom gingen de dagen zo snel. Ten eerste was het sinterklaas! hier wordt het kinderdag genoemd en natuurlijk kwam hij ook in het ziekenhuis. haha een nederlandse co-assisten heeft hem uiteindelijk gespeeld, maar de sinterklaas die voorop de krant stond had een kleurtje gekregen van zijn verblijf in Suriname, want die was helemaal zwart haha!
Vorig weekend ben ik met drie andere meiden naar Bigi pan (=groot meer) gegaan. Het is een heel groot brak water meer via waar je in de regentijd naar de zee kan varen. Het ligt hoger dan de Nickerierivier en je moet dan ook over een soort helling de boot van de ene kant naar de andere kant duwen. daarna vaar je over een smal riviertje met prachtige bomen naar het grote meer toe. Er zijn honderden vogels waaronder soorten roofvogels, reigers, de ijsvogel en een knalrode waarvan ik nu even niet op de naam kan komen. Ook zijn er kaaimannen die in de rivier of langs de kant liggen. Midden op het meer staan er drie huisjes, waarvan er een van een dikke rijke stinkerd is en twee anderen die door de rangers en toeristen worden gebruikt. Normaal stikt het er op het meer van de muggen, maar er stond die dag en nacht een flinke wind waardoor ze er niet konden komen haha. In huis was er een gigantische huisspin en hoe die ooit de overtocht heeft gemaakt... Het meer ziet er gigantisch uit en lijkt kilometers diep, maar komt eigenlijk niet verder dan je middel. We hebben onze eigen vis gevangen voor de avondmaaltijd en wel op een bijzondere manier. We voeren weg om te vissen, maar aangezien we geen hengels hadden waren we al aan het speculeren over de manier waarop dan. Uiteindelijk moesten we stokken uit het water halen en werd er een net in een deel gespannen wat vrij smal was. We moesten op een rijtje in het water staan met een stok in onze handen en dan met de stok heel hard op het water slaan lopend in de richting van de netten. Op deze manier jaagden we de vissen in het net... Daarna zaten l die vissen vast in de netten en die konden we bevrijden door je vinger in hun bek te steken en ze zo door het gaatje te trekken. Haha het leverde in ieder geval kilo's vis op en 's avonds heb ik n og kookles gehad van onze gids die tevens van koken hield en ons vol propte met allerlei lekkernij. 's Avonds zijn we weer gaan varen om in het donker naar de kaaimannen te kijken. 's Nachts hebben we op de veranda in onze hanmat geslapen en naar prachtige heldere sterren en de malkweg gekeken.'s Ochtend wakker geworden bij de zonsopgang dus al met al geweldig!

Afgelopen week was de laatste week dus in het diakonessenhuis. Wel een beetje gek, maar ook wel weer fijn dat ik weer leuk om wat anders te gaan doen. Ik heb een super goede eindbeoordeling gekregen dus daar was ik heel blij mee! e vinden me in ieder geval geschikt voor het vak dus dat geeft goede hoop haha! Ik ga zo bellen met een professor van de VU, dus duim maar voor me!
Andere verhalen vertel ik later wel!

dikke kus

  • 16 December 2008 - 09:12

    Anouk:

    Hey meis klinkt allemaal super!
    en eigengevangen vis smaakt het beste toch.
    liefs

  • 16 December 2008 - 09:56

    Anna:

    Dat klinkt allemaal echt heel fijn, zo'n tripje naar een "groot meer" En wat minder hard werken is ook wel prettig toch?
    Ik heb net een tripje naar de VU gemaakt om me in te schrijven voor het artsexamen/buluitreiking, hoop dat ik alle formulieren heb, heb gisteren m'n hele kamer overhoop gehaald...
    kus

  • 16 December 2008 - 15:27

    Chanine:

    Dag lieverd!
    Nou, nu zijn we natuurlijk allemaal erg nieuwsgierig naar dat gesprek met de professor... ;-) !!
    Ik vond het écht heel leuk om je van de week weer even kort gesproken te hebben. Beetje abrupt einde, maar dat hoort erbij he!
    Meissie, zo te horen/lezen gaat het nog steeds goed met je. Zet 'm op, we denken aan je!
    Dikke zoen van Chanine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2009

welcome to the jungle!

23 Januari 2009

nog maar een week!!!

17 Januari 2009

Frans Guyana

08 Januari 2009

Gelukkig nieuwjaar!!!!!

24 December 2008

kerst

Actief sinds 12 Okt. 2008
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 12046

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2008 - 08 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: