welcome to the jungle! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van mirjaminparamaribo - WaarBenJij.nu welcome to the jungle! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van mirjaminparamaribo - WaarBenJij.nu

welcome to the jungle!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

12 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieverds!

wauw wat gaat de tijd snel! Zondag thijs van het vliegveld gehaald en nu alweer een paar dagen van elkaar aan het genieten! De regentijd was helaas in volle overtuiging los gebarsten dus ondanks dat de temperatuten heerlijk zijn heeft thijs voornamelijk regen gezien. Wat was hij wit hahaha, een echt winters kleurtje dus en voor het eerst stak ik mooi af! De eerste dagen hebben we een beetje door de stad gebanjerd en vandaag een fietstochtje gemaakt langs fort nieuw Amsterdam en een oude plantage. Hij heeft in ieder geval een goede vlucht gehad en is heerlijk aan het ontstressen!

maar goed nog even de laatste verhalen voordat Thijs kwam (dit stukje had ik al in Djoemoe geschreven):

Oewekino! Oewekio! Saw! Ben net een dagje in Djoemoe en het is hier echt supermooi!!!! Gisterochtend een busje naar Atjoni gepakt vanwaar de boten verder het binnenland ingaan. Het is echt fantastisch om te zien hoeveel zooi je op een kleine korjal (=boot) kan dumpen en dan ook nog de rivier kan overvaren. Een andere co-assistent ging naar een ander plaatsje dus we hadden bij de bussen afgesproken. Dan stormen er dus letterlijk een groepje mannen op je die allemaal wel een bus weten naar Atjoni en waar je echt mee mee moet. We hadden vantevoren al gebeld met een bus chauffeur die op de informatie van de medische zending stond gebeld en wisten ongeveer wat het moiest kosten. Uiteindelijk zouden we met een busje mee die al vol was en dus gauw zou vertrekken (De bus vertrekt dus pas als hij vol is en soms kan dat anderhalf uur duren, terwijl de bus van alle kanten wordt volgestouwd. Nu werd de bus ook helemaal volgepropt en ik vroeg me al af waar we nog moesten zitten.... Uiteindelijk gaven de buschauffeurs het op en kwam er een tweede bus waar wij in konden terwijl alle zooi met een andere bus mee ging. Er was veel beenruimte en airco, dus luxer kon het niet haha! we reden met een Surinaamse Nederlander die zijn ouders in zijn geboortedorp ging opzoeken, een dorpje naast Djoemoe en aangezien hij saramakaans spreekt was een boot zo geregeld! Het duurde echter weer bijna twee uur voordat we konden vertrekken dus ik was al bang dat ik in het donker zou aankomen (en dat gebeurde ook...). De boottocht was echt prachtig. De maroweine rivier is een brede rivier met tig dorpjes eraan gelegen midden in de jungle! uiteindelijk werd het donker en begon het te regenen.... gelukkig was er die avond stroom dus ik kon in ieder geval wat zien, want was natuurlijk mijn zaklamp vergeten...

De rest van de week was fantastisch! Er werkt normaliter een Cubaanse arts, maar die had vanaf maandag zijn vrije week, dus ik was opeens dokter :-)! wel een beetje spannend, maar je hebt over de radio altijd backup en veel protocollen dus eigenlijk alles zelf kunnen afhandelen. Wel is er een zeer beperkte toegang tot middelen dus een aantal keren wel gehad dat er dingen op waren die je bij de behandeling echt nodig hebt.. wel compleet verliefd geworden op dat idyllische plekje en ga straks met thijs nog een keertje terug. Ik had toegang tot een douche (zonder stromend water, maar met een bekertje kun je heerlijk douchen!) elke dagen hingen er tien kinderen om m e heen die natuurlijk wat lekkers wilden (een stukje appel is daar een geweldige traktatie!) en die mijn haren wilden vlechten. Ze spraken alleen saramakaans maar aan het gezucht te horen gaf bakra (=blanke) haar een hoop frustratie, want dat blijft zonder elastiekje natuurlijk niet zitten... Onder de tafel lag een brief was wel een groot succes!
Djumu zelf is puur een medische zending dorp, maar ernaast liggen op loopafstand de dorpjes zoals in dat gebied dorpjes zijn. alleen maar houten hutjes met prachtig houtsnijwerk zonder stroom en water. Afhankelijk van de religie in het dorp is er op het dorpsplein een heilige plek met een houten beeld waar offers gebracht worden. Je kijkt je ogen uit, maar kan geen foto's maken, want dat willen de bewoners niet. midden in de week nog op bezoek geweest bij een kapitein (het hoofd van een dorp) en dat leek bijna op een staatsbezoek haha! ik had toch iets goed gedaan want ik werd uitgenodigd voor zijn verjaardag, maar helaas was ik toen al weg...
Op de laatste avond naar een naburig dorp gegaan waar er recent drie mensen waren overleden die op zaterdag begraven zouden worden. Dat wordt dan gevierd met traditionele dans en trommels en heel veel andere muziek en drank. Het was een compleet feest met traditionele kleding wat tot de volgende ochtend duurde. Echt bijzonder en ik was ook nog de enige blanke! De hele nacht heb ik meegedanst en mijn ogen uitgekeken en de volgende ochtend om 6 uur begonnen we aan de terug reis naar Djumu. ik wilde om 7 uur terug zijn want ik moest mijn tas nog pakken en de boot naar atjoni zou rond 8en komen. Terwijl ik echter nog aan de overkant stond om 7.15 kwam mijn boot al aanvaren.... Uiteindelijk ongedouched in mijn vieze kloffie als een gek alles in mijn tas gegooid en toen ik bij de boot kwam aangerend stond de bootsman rustig te baden in de rivier haha (was weer iets te hollands...)

maar goed de komende drie en halve week ga ik van Thijs genieten dus waarschijnlijk wordt het een beetje stil van deze kant... Ik zie jullie in NL wel weer!

dikke kus

  • 12 Februari 2009 - 07:48

    Anouk:

    Geniet van je laatste weekjes!!!!!!!!!!
    En tot snel!

  • 12 Februari 2009 - 08:04

    Saskia:

    Leuk om te lezen weer en we vergeven het jullie wel dat het nu stil wordt. Ga lekker van elkaar genieten!

    Kus,
    Saskia

  • 12 Februari 2009 - 09:25

    Jacq:

    Natuurlijk ging het weer op zijn dennis en jacq's. we staan met een of ander melig bericht op zijn voice mail dat we natuurlijk weer net te laat bellen om hem een heerlijk aantal weken genieten van jou en suriname te wensen...;) sorry.

    Duszzzzzzzz...

    laat het vooral heel stil zijn en have lots of fun.

    dikke kus

    Jacq

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2009

welcome to the jungle!

23 Januari 2009

nog maar een week!!!

17 Januari 2009

Frans Guyana

08 Januari 2009

Gelukkig nieuwjaar!!!!!

24 December 2008

kerst

Actief sinds 12 Okt. 2008
Verslag gelezen: 2623
Totaal aantal bezoekers 12045

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2008 - 08 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: