Frans Guyana - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van mirjaminparamaribo - WaarBenJij.nu Frans Guyana - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van mirjaminparamaribo - WaarBenJij.nu

Frans Guyana

Door: webmaster

17 Januari 2009 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieverds,

Net weer terug in Suriname, na een heerlijk weekendje Frans Guyana. ik ben samen met Karin gegaan aangezien haar stempel ook bijna was verlopen. We hadden vantevoren allemaal visioenen van terrasjes met witte wijn, coq au vin, escargots etc. De grap was dat we allebei even slecht in Frans waren (mijn Franse leraar van de middelbare school zou zich schamen). Ook qua voorbereiding waren we helemaal voorbereid.....gelukkig was er een vvv en kwamen we uieindelijk bij een soort hostel terecht waar je je hangmat in de tuin kon hangen. Inmiddels uitgehongerd denkend aan de stokbroodjes gingen we op zoek naar een restaurant.... Na twee uur rond te hebben gelopen bleken alle eetgelegenheden dicht te zijn en hebben dat maar uitgesteld tot de volgende dag en hebben in de tuin van het hostel stokbroodjes brie gegeten (ook zalig!) en gezellig geborreld met een hele vieze wijn. 's Avonds werden we door een frans meisje uit het hostel meegenomen naar een feest op een lokatie uit de stad midden tussen de bomen met een super reggae bandje. De hele avond heerlijk gedanst. (fransen zijn wat dat betreft veel stijver dan nederlanders hoor, die dansen echt niet en onze leeftijd praat echt afschuwelijk slecht engels. Geen gesprek mee te beginnen dus) Uiteindelijk super brak in de hangmat terecht gekomen waar we zo'n beetje de hele zondag hebben gerelaxed. Wel hebben we nog een transportation camp bezocht waar van 18 zoveel tot 1981 gevangen uit Frankrijk heen werden gebracht om daar te werken. 's Avonds was het plan uiteindelijk dat luxe dinertje te hebben in een restaurant op een boot. Na een heerlijke avondwandeling ernaar toe (weer op de gok, want we meenden ons te herrinneren vanaf het bootje vanaf Suriname een boot te hebben gezien) het restaurant gevonden! Bleek het op zondag dicht..... Toen weer terug naar de stad waar alles was afgezet, want er bleek carnaval te zijn. (dat is elke zondag de eerste twee maanden van het jaar...) Er waren heel veel mensen op straat en uiteindelijk kwam er een auto voorbij met als vrouw verkleede mannen en dat was het haha! Uiteindelijk vroeg naar bed gegaan want we wilden de volgende dag naar de kust naar het schilpadden strand (Yalimapo/ Awala) . Ondanks dat het nog net iets te vroeg was voor de leg hoopten we dat er al een verdwaalde schildpad op het strand zou zijn. Aangezien er geen bussen heen gingen en een taxi 1 euro per kilometer was, zijn we gaan liften (mam, het is maar goed dat je niet alles weet haha.). Dat is daar heel normaal want zelfs de politie keek er niet gek van op. We hadden inderdaad binnen een kwartiertje al een eerste ritje naar halverwege en daar ook weer binnen een half uur de volgende. Iedereen is daar echt super aardig en zet je dan ook af waar je wezen moet door even om te rijden. Het laatste ritje was bij een indiaanse familie die ons wel even bij het strand af zette en ons uitnodigden voor het eten. op het strand hadden we een rieten hutje met bleek allemaal gaten in het dak... Het was het eerste uur nog super mooi weer maar het betrok snel en uiteindelijk begon het flink te regenen. Aangezien er op een folder van de vvv stond dat er verschillende eetgelegenheden waren hadden we geen eten meegenomen en natuurlijk veel te weinig drinken waren we blij met de uitnodiging van de Indiaan die uiteindelijk in Parijs als politieagent bleek te werken en nu op vakantie was bij zijn moeder en zus. Daar heerlijke vissoep gegeten (met de viskoppen er nog in en af en toe hagel gezien ze de vissen hadden geschoten en niet gevangen haha). En met handen en voeten in engels en frans gekletst. de vrouw des huizes had helemaal een kamertje in orde gemaakt, dus toen hebben we daar heel veilig en droog binnen geslapen. De volgende dag weer teruggelift naar de grensstad en op de bus in nederland moet je langer wachten!
Dikke kus

• 18 Januari 2009 - 10:36

Marieke:

Jeetje Mir, wat een avontuur weer!! :-) haha! Hebben jullie uiteindelijk nog schildpadden gezien? Heerlijk zo'n weekendje relaxen! Heb je wel verdiend, want hoorde van Thijs dat je het erg druk hebt. Nog heel even meissie, en dan is Thijs al onderweg! Blijf lekker genieten en tot over 2 maandjes! Dikke kus Mariek

• 24 Januari 2009 - 08:06

Jacq:

he...had deze niet gezien.
    man wat een avontuur weer hahahaha.
    jaloers

kus Jacq