week 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van mirjaminparamaribo - WaarBenJij.nu week 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van mirjaminparamaribo - WaarBenJij.nu

week 2

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

02 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

De tweede week van mijn co-schap is voorbij gevlogen, wat betekent dat ik al een kwart van interne erop heb zitten. Het is hard werken en gisteren was het duidelijk halloween, want alle patienten waren aan het spoken. En daar bedoel ik niet mee dat ze vervelend waren, maar dat ze allemaal zieker werden of er nieuwe dingen bij kregen. Maar goed eerst nog een geweldige ervaring van vorig weekend. Mijn buurman is namelijk erg gelovig en gaat naar een volle evangelische kerk. (zo'n kerk waar er gezongen en gedanst wordt) Het betekent echter ook zwaar gelovig, maar hij had gevraagd of ik een keertje mee wilde gaan. Aangezien ik dat altijd nog eens wilde heb ik dat gedaan, hoewel we om kwart over vijf pas thuis waren na het parbo (=bier) festival en een discotheek erna heb ik mezelf toch om kwart over acht mijn bed uit kunnen hijsen om mee te gaan. (gelukkig was hij mee de vorige avond dus net zo brak als ik...). In de kerk aangekomen waren ze al vol aan het zingen en aan het dansen en er waren zelfs drie vaste danseressen voor in de kerk. Dit was echt prachtig, maar toen kreeg ik te horen dat dit een speciale lange dienst was die wel tot 14.00 uur doorging (ik was er om 9.00 en niet vergeten ik had maar drie uur geslapen, dus de verschrikking heeft hij vast van mijn gezicht gelezen,...) gelukkig zouden we om 11 uur weggaan en op dat moment kwam de predikant de mensen verwelkomen. Iedereen mocht zitten, maar toen moesten alle nieuwkomers staan en werd er een liet gezongen speciaal voor hen. Stond ik dan midden in de kerk met twee anderen als ik het goed heb, want we zaten nogal vooraan en ik durfde niet zo goed achterom te kijken.... na ellenlange minuten als een stijve boer met kiespijn daat te hebben gestaan tientallen handen van omstanders te hebben geschut kon ik me eindelijk weer in de massa terugtrekken. De preek werd gehouden door een man uit Frans guyana en wel in het Sranan!!! haha zat ik dan! Een vrouwje naast me zei op een gegeven moment: “U spreekt toch zeker wel Sranan?”, waarop ik koeiig nee schudde en weer een andere vrouw anderhalf !!!!!!!!!!uur lang alles vertaalde. Daarna moesten we onze naam op een papiertje schrijven en dan hardop zeggen wat we voor goeds in ons leven wilden en dan zou dat door de Heer wel geregeld worden. Tot slot moest iedereen naar voren komen om te zingen en gezegend te worden en toen lag er een man volledig in trance te shaken op de grond.... Met andere woorden ik viel van de ene verbazing in de andere.... Uiteindelijk hebben we de kerk om 12.00 stilletjes verlaten en ben ik in mijn hangmat gaan hangen om bij te komen.....

Afgelopen donderdag heb ik weer gevolleybalt! Nadat ik maandag door een miscommunicatie alleen heb gekeken zou ik donderdag om 18.00uur mee trainen met een dames team. De sporthal was echter dicht dus heb ik uiteindelijk mee getrained met de heren om 8 uur. Wel ff anders in een warme sporthal met hele gladde vloeren, maar wel gezellig. Maandag ga ik dan toch hopelijk wel echt met het dames team meetrainen. De sporthal is lekker om de hoek, dus dat komt goed uit!
Vrijdag na al mijn spokende patienten zijn we naar een halloweenfeestje gegaan van andere Nle studenten die in dezelfde straat wonen (de hele straat is een en al Nle studenten). Iedereen had echter afgehaakt, dus uiteindelijk waren we maar met zijn 10en. Beetje jammer want ze hadden super hun best gedaan, maar wel gezellig. Zaterdag heb ik mijn eerste trip gedaan. Ik moet me nog verdiepen hoe het anders kan, maar bijna iedreen doet hier alles via tours waar je dan dik voor betaalt en wat ik vaak minder leuk vind, maar dit was wel echt super. We zijn naar Bergendal gegaan een oude suikerplantage wat nu meer een soort survival eco gebied is. we hebben eerst een wandeling gemaakt over de oude plantage met een stuk geschiedenis ervan om vervolgens te gaan canopien. Dat is een soort kabelbaan traject waarbij je hangend aan een katrol en touwen van de ene boom naar de andere gaat echt super!!! de langste baan was iets meer dan honderd meter en ging over de Suriname rivier heen. Ik probeer nog een foto te plaatsen, waarop je de rivier ziet en de witte bal waar de baan loopt. De rest van het traject liep tussen de bomen. ze zijn er bezig met het bouwen van een resort dus ik zei voor de grap tegen een van de medewerkers of ze niet een ziekenpostje in de buurt hadden, want de natuur was er zo mooi en het was er zo stil. (hoewel er per dag iets van 35 toeristen het gebied bezoeken, dus of het echt zo leuk is) Maar goed, hij zei dat ze daar mee bezig waren en waarschijnlijk in december open gingen en dat ik maar moest komen haha!
Wees maar niet bang hoor ik kom gewoon terug in maart!

Tot gauw, dikke kus

  • 03 November 2008 - 09:46

    Marieke:

    Hey Mir, wat een mooi huis! En die kerkdienst lachen man!! Echt bijzonder om een keer mee te maken! Stuur je binnenkort even een langere mail, want ben nu aan het werk. Heerlijk om je verhalen te lezen! Blijf lekker genieten, maar waag het niet om niet in maart terug te komen ;-)!!!
    Dag lieverd, pas goed op jezelf, kus Mariek

  • 03 November 2008 - 12:10

    Debby:

    Dat huis is niet verkeerd, echt leuk!

  • 03 November 2008 - 12:20

    Anna:

    Hee Mirjam, lachen zo'n kerkdienst. Hebben wij ook gedaan in Ghana, moesten we ook gaan staan, maar konden gelukkig snel weer zitten. Pluspunt was dat we de hoofdzuster van de chirurgieafdeling tegenkwamen en die was helemaal blij ons in de kerk te zien. Wel fijntrouwens dat "de heer" nu alle goeds in je leven gaat regelen, je weet nooit waar het goed voor is...
    kus Anna

  • 07 November 2008 - 08:45

    David:

    Wahahahahaha, wat een te gek verhaal zeg, pas je wel op dat je niet helemaal ge-evangeliseerd terug komt haha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2009

welcome to the jungle!

23 Januari 2009

nog maar een week!!!

17 Januari 2009

Frans Guyana

08 Januari 2009

Gelukkig nieuwjaar!!!!!

24 December 2008

kerst

Actief sinds 12 Okt. 2008
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 12050

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2008 - 08 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: