kerst - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van mirjaminparamaribo - WaarBenJij.nu kerst - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van mirjaminparamaribo - WaarBenJij.nu

kerst

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

24 December 2008 | Suriname, Paramaribo

hallo allemaal!

Ondanks dat ik veel meer vrije tijd heb ben ik ook veel meer aan het tutten en breng nog steeds weinig tijd in het internet cafe door. Het regent vandaag pijpenstelen (het is immers regentijd dus waar heb ik het over) en gisteren had ik een blij momentje op de fiets. Ik kwam namelijk in een hoosbui terecht met plassen alsof het weken onophoudend had geregend terwijl het heerlijk warm was dus ik had voor het eerst sinds maanden weer een warme douche haha! de meeste surinamers gaan schuilen, maar ik vond het eigenlijk wel lekker om tot aan de laatste vezel nat geregend te zijn!

Twee weekenden terug zijn we naar Sabana park gegaan en hebben daar in onze hangmatten geslapen. We hadden zelf eten meegenomen en natuurlijk borgoe en hebben bij kaarslicht met zijn 9en het briefjes spel gespeeld (probeer maar eens dr oetker te omschrijven!) Daarna hebben we midden in de nacht in de creek gezwommen. Het was midden in een bosachtige omgeving en de de creek heeft de kleur van cola. Echt gek om in cola te zwemmen maar wel heerlijk verfrissend. De maan was helder en de sterren waren prachtig en in het donker in de creek dobberen hmmm wat kan ik er meer over zeggen. De borgoe was ook erg vervrissend dus ik was iets minder fris de volgende ochtend.... ha ja een boek en een hangmat is dan genoeg.

Het werk bij de RGD blijft zeer ontspannen, maar eigenlijk een beetje te. Ik hou wel van werken en zeker nui dit mijn laatste kans is om nog wat te leren zonder dat je alles moet kunnen (natuurlijk onzin, maar toch voelt het alsof als ik straks klaar ben ik ineens alles moet weten...) zijn de dagen wel erg kort en de patienten contacten weinig. Het gezondheidszorg systeem is anders dan in Nederland en er zijn veel mensen onverzekerd. Deze mensen kunnen dan bij de regering een on of min vermogen kaart halen die dan voor een bepaalde periode geldig is. als je in die periode geen gebruik maakt van de huisarts dan vervalt die kaart dus een deel van de patienten komt alleen maar om bij de huisarts geweest te zijn zodat ze makkelijk een verlenging van de kaart krijgen. Daarnaast is hier meer dan in nederland de behoefte aan medicijnen, want met alleen adviezen zijn ze over het algemeen niet tevreden. Wel is het leuk om zowel kinderen als volwassenen en ouderen te zien en mensen met en chronische ziekte of acute dingen. Ik heb trouwens een accent volgens de Surinamers haha. Ik stelde me voor aan een verpleegkundige die me verzocht wat langzamer te praten, want ze kon me niet verstaan met mijn accent. Daarna had ik een patientje van 12 jaar met haar moeder waarbij ze op elke vraag die ik stelde stil bleef en haar moeder haar maande antwoord te geven. Bij mijn zoveelste vraag zei ze tegen haar moeder: “sorry hoor, maar ik versta haar echt niet.” Dan sta je wel ff met je mond vol tanden!

Afgelopen zondag hebben we bij mij thuis een kerstdineetje gehouden met 4 gangen en iedereen had heerlijk gekookt. We zaten lekker in de tuin met kaarsjes aan heerlijk te tafelen en dat was zo'n beetje het maximale kerstgevoel voor hier denk ik. Het is namelijk veel te warm voor een echt kerst gevoel dus de donkere dagen waar je de lichtjes van de kaarsen en kerstboom nodig hebt zijn er natuurlijk niet. Maar ja morgen een echte kerstbbq dus ik ben benieuwd!

Fijne kerstdagen allemaal! Ik denk aan jullie!
Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2009

welcome to the jungle!

23 Januari 2009

nog maar een week!!!

17 Januari 2009

Frans Guyana

08 Januari 2009

Gelukkig nieuwjaar!!!!!

24 December 2008

kerst

Actief sinds 12 Okt. 2008
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 12039

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2008 - 08 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: